антиКОРУПЦіЯ.in.ua

Впровадження системи захисту прав підприємців під час проведення орендодавцями реконструкції ринків

Дата / період реалізації ініціативи: 
01.01.2000 - 20.12.2011
Що було: 

Великою проблемою для підприємців в Україні є відносини між орендарями та орендодавцями, зокрема для тих підприємців, що працюють на ринках  великих міст, маленьких містечок та районних центрів. Особливо гострою є проблема проведення реконструкцій на ринках. У цей час загострюються стосунки між орендарями та орендодавцями, тому що в багатьох випадках підприємці залишаються ошуканими, втрачають орендовані місця а разом можливість здійснення господарської діяльності.

Що зробили: 

Громадська організація «Спілка підприємців, орендарів та власників Сумської області» набула досвіду у справі побудови партнерських стосунків з керівництвом Центрального ринку та інших ринків м. Суми на засадах рівноправності та взаємоповаги.  Це допомогло забезпечити гарантування збереження орендованих підприємцями торгових місць в умовах побудови, на одній із частин ринку, торгового центру.

Стосунки між підприємцями – орендарями та власниками Центрального ринку м. Суми складались  не без конфліктів, було проведено не одну реконструкцію під час яких у напрузі знаходились не лише підприємці, а все місто бо  на Центральному ринку працює 4500 фізичних осіб підприємців -  мешканців міста. Можлива втрата ними робочих місць вела до соціального конфлікту.

Ми провели  роботу, спрямовану на забезпечення гарантій щодо збереження робочих місць 1860 фізичних осіб підприємців, орендарів Центрального ринку міста Суми. Отриманий досвід  дозволить  допомогти налагодженню ділових стосунків між орендарями та орендодавцями, сприятиме підвищенню обізнаності підприємців у вирішенні подібних проблем що  є актуальними для 90% підприємців, що винаймають в оренду торгову площу на ринках.

Саме зараз починається будівництво великого торгового центру, загальною торгівельною площею 25000 кв.м. Необхідність  глобальної реконструкції  Центрального ринку м.Суми обумовлена тим, що у квітні 2014 р. закінчується строк оренди землі, яка колись була проїжджою частиною міста і необхідність повернення цієї частини міста громаді диктується умовами транспортного сполучення.

На цій частині Центрального ринку, а саме вул. Лугова, вул. Набережна річки Стрілки та вул. Засумській працюють 1200 підприємців – орендарів Центрального ринку, які потребують гарантій збереження своїх робочих місць шляхом переведення їх до будівлі нового торгового центру, яке починається вже зараз.

Ця ситуація викликала велику напругу у стосунках підприємців - орендарів Центрального ринку з органами влади, громадою міста та між самими підприємцями. Громадська організація «Спілка підприємців, орендарів та власників Сумської області» провела ряд перемовин з депутатами Сумської міської ради, що вплинуло на рішення сесії Сумської міської ради подовжити термін оренди землі вищеназваних вулиць ще на три роки. Представники спілки активно працювали у створеній  робочий групі, до складу якої увійшли  підприємці центрального ринку - представники різних груп в тому числі й противники реконструкції, керівництво Обласної спілки споживчої кооперації, керівництво Центрального ринку, представники Сумської  міської ради та представники ЗМІ. Ми висвітлювали свою позицію в ЗМІ.

Станом на 20 листопада 2011р. за кошти облспоживспілки вже побудовано тимчасові торгові кіоски. Робочою групою узгоджено порядок розподілу торгових місць серед орендарів ринку, що повинні залишити свої торгові точки у зоні забудови та гарантовано збереження робочих місць підприємцям на час реконструкції. Весь процес проходить прозоро, питання вирішуються шляхом голосування. Унікальність цієї ситуації складається в тому, що процес розподілу місць та гарантування прав орендарів знаходиться під повним громадським контролем з боку громадського підприємницького активу. Зазвичай надання торгових місць на ринках України – це головний корупційний фактор у стосунках між підприємцями та орендодавцями. У нашому випадку цей фактор зведений майже повністю до нуля, завдяки встановленому, за цим процесом, контролю з боку громадськості.

Що заважало: 

Орендодавці - господарі ринків, торгових центрів, власники вільних приміщень, які надаються в оренду для здійснення підприємницької діяльності – якщо і складають договори оренди з орендарем, нажаль ці договори не є рівними для представників сторін і більше захищають права орендодавців.  На ринках у багатьох випадках працюють без будь яких договорів.

Що допомогло: 

Спілкою, в особі голови Іченської С.А. було підписано договір про попередню співпрацю з директором Центрального ринку – Тетяною Полуляховою, в якому зазначено всі необхідні умови для гарантування збереження робочих місць підприємців - членів спілки, яких до складу організації входить  1200 осіб. Договір було розроблено юристами спілки, оприлюднено на засіданні робочої групи,  обговорено з керівниками та юридичною службою ринку, підписаний договір майже не зазнав змін стосовно варіанту, на якому наполягали підприємці. У ньому також визначено орендну плату торгової  площі протягом 5 років після введення в експлуатацію торгового центру. Крім того було розроблено гарантійні листи про забезпечення орендарів тимчасовими місцями на період будівництва, які адміністрація надала кожному орендареві, що працюють в зоні реконструкції.



Додати коментар